با سلام خدمت میهمانان عزیز و گرامی

ضمن سلام و خیر مقدم گویی خدمت شما سروران گرامی خواهشمند است در صورت داشتن هرگونه نظر یا عکس در مورد والیبال تبریز به آدرس پستی ما ارسال فرمائید تا عموم همشهریان و والیبالیستها از آن استفاده بکنند.hamidkharazi2002@yahoo.com

پیشکسوتان والیبال تبریز

از کلیه والیبالیستهایی که در دهه های قبل عضو تیم آ-شرقی شدند ، جهت درج نام و عکس آنها در سایت با ما در تماس باشند و عکس خود را به آدرس زیر بفرستند.hamidkharazi2002@yahoo.com

جستجوی این وبلاگ

اقسام شکستگیها وضايعات مفصلي ودرمان آنها

اقسام شکستگی


شکستگیها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
• شکستگی ساده (بسته): هر گاه قطعات شکسته شده به خارج از بدن راه نیابند آن را شکستگی بسته گویند. در اینجا قطعات استخوان شکسته داخل پوست قرار گرفته و ایجاد زخم و خونریزی نکرده است.

• شکستگی باز (مرکب): در این گونه شکستگیها علاوه بر شکستگی استخوان زخم هم وجود دارد و سر استخوان شکسته پوست و عضلات را سوراخ کرده بیرون می‌آید در شکستگی باز احتمال خونریزی شدید و عفونت وجود دارد که نیاز به مراقبت بیشتری است.

• شکستگیهای چند گانه: در این شکستگی استخوان به قطعات زیادی تقسیم می‌شود که ممکن است این شکستگی باز یا بسته باشد.
علائم و نشانه‌های شکستگی
• درد شدید در محل شکستگی: درد ، شایعترین علامت در شکستگیها می‌باشد. درد معمولا محدود به نقطه شکستگی است و با فشار بر روی آن بیشتر می‌شود. درد با حرکت دادن عضو آسیب دیده نیز شدیدتر می‌شود.
• محدودیت حرکت:همچنین سبب محدودیت حرکت اندام می‌شود و مصدوم قادر به حرکت دادن عضو آسیب دیده نمی‌باشد.

• تورم همراه با کبودی: در ناحیه شکستگی.

• تغییر شکل عضو آسیب دیده: در صورتی که استخوان از هم جدا شده باشد عضو آسیب دیده در مقایسه با عضو قرینه سالم خود کوتاهتر از معمول به نظر می‌رسد.

• تغییر رنگ یا تغییر دمای پوست: به دنبال نشت خون از رگها ، پوست اطراف محل آسیب‌دیدگی ابتدا قرمز و بعد از چند ساعت کبود می‌شود.

• شوک: در صورتیکه شکستگی استخوانهای ران ، لگن و قفسه سینه وجود داشته باشد، باید به علائم شوک ناشی از خونریزی داخلی توجه داشته باشیم. گاهی نیز خونریزی از شکستگیها باز آن قدر شدید است که باعث شوک و در نهایت مرگ مصدوم می‌شود.
لزوما تمام علائم گفته شده ممکن است وجود نداشته باشد و شدت علائم نیز متغیر است.

عوارض شکستگیها
عوارض تهدید کننده جان مصدوم
از مهمترین شکستگیهای بدن از نظر ایجاد عوارض و خطر می‌توان شکستگی جمجمه ، گردن ، ستون فقرات و دنده‌ها را نام برد.
• شکستگی ممکن است سبب پاره شدن یک رگ بزرگ و خونریزی شدید از شکستگی شود که باعث شوک و در نهایت مرگ مصدوم می‌شود. مثلا:
o شکستگی دنده (مثلا در اثر ضربه شدید فرمان به قفسه سینه) سبب پارگی قلب یا ریه یا عروق بزرگ داخل قفسه سینه و خطر مرگ بشود.
o شکستگی استخوان لگن سبب خونریزی شدید داخلی و شوک و مرگ بشود.
عوارض تهدید کننده سلامت عضو
• شکستگی استخوان ممکن است سبب آسیب به اعصاب و عروق خونی (رگها) (بصورت پاره شدن یا گیر افتادن آنها در بین قطعات شکسته) و سپس نرسیدن خون به آن عضو و در نتیجه منجر به قطع عضو آسیب دیده شود. این عوارض اگر به موقع تشخیص داده نشوند و به آنها توجه نشود عضو آسیب دیده به طور جدی در معرض خطر قرار می‌گیرد. عفونت و سیاه‌شدگی استخوان نیز از عوارض دیگر ، در موضع آسیب دیده می‌باشد که بیشتر در شکستگیهای باز دیده می‌شوند.
علائم آسیب به اعصاب و رگها در عضو آسیب دیده
درد شدید که مهمترین علامت انسداد رگ است. ، از بین رفتن نبض اندام در قسمت پایینتر از محل شکستگی در دست وپا ، رنگ پریدگی و سرد شدن اندام مبتلا که نشانه نرسیدن خون است و بی‌حسی یا حتی فلج در صورت آسیب عصب.

کمکهای اولیه در شکستگیها

• بررسی علائم حیاتی بیمار و همچنین کنترل مجاری تنفسی و ضربان قلب و خونریزی. توجه کنید که در هر مصدومی ابتدا یک ارزیابی اولیه از علائم حیاتی و حال عمومی وی به عمل آورید و سپس به بررسی شکستگیها بپردازید.
• اگر مصدوم بیهوش نیست در مورد نحوه آسیب دیدگی از وی سوال کنید. پاسخ او به شما کمک می کند تا محل و شدت ضایعه را تخمین بزنید.
• در برسی شکستگی ابتدا ناحیه سر و جمجمه ، سپس ستون فقرات و در انتها اندامها باید مورد بررسی قرار گیرد. در شکستگی اندامها نبض را در پایینتر از محل ضایعه کنترل کنید.

• در مواجهه با بیمار بیهوش همیشه باید فرض بر این باشد که یک ضایعه گردنی یا کمری (شکستگی ستون فقرات) وجود دارد. چون یکی از مهمترین و حساسترین شکستگیها می‌باشد که در صورت عدم دقت لازم ، حداقل آسیب وارده ، فلج می‌باشد.

• در صورتی که شکستگی باز و همراه خونریزی باشد، باید پانسمان ساده انجام داد و از برگرداندن استخوان بیرون زده اجتناب کرد.
• عضو آسیب دیده در حد امکان نباید حرکت داده شود.
• باید از کمترین امکانات بهترین استفاده را جهت ثابت کردن عضو آسیب دیده به عمل آورد (روشهای بانداژ و آتل‌بندی).
• در اولین فرصت بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید.


شکستگی ستون فقرات


علائم شکستگی
• درد ناحیه آسیب دیده یا درد شدید بر روی مهره شکسته در هنگام لمس ستون مهره‌ها.
• بی‌حرکتی در دستها یا پاها.
• بی‌حسی در نواحی خاصی از بدن.

آسیب نخاعی
عارضه خطرناک شکستگی ستون فقرات عبارت است از آسیب رسیدن به نخاع و اعصاب نخاعی که به علت فشار قطعات شکسته استخوان یا به علت دررفتگی مهره‌ها و یا خونریزی ایجاد می‌شود. آسیب نخاعی و اعصاب آن سبب اختلالات حسی و حرکتی و فلج در قسمت زیر ناحیه آسیب دیده می‌شود.

برای اطمینان از شکستگی مهره‌ها، وسیله‌ای نوک تیز را به آرامی به کف پاها می‌کشیم، در صورتیکه مصدوم عکس‌العملی نشان ندهد و حرکت شیئ را در هیچکدام از پاهایش حس نکند، دلیل آسیب به اعصاب کمر است. و برای اطمینان از شکستگی مهره‌های گردن ، همین را در مورد دستهای او انجام می‌دهیم، عدم حس شیئ ، دلیل قطع شدن و آسیب نخاعی و صدمه اعصاب در ناحیه گردن است.
در صورت قطع نخاع بوسیله قطعه شکسته مهره ، نخاع هیچوقت ترمیم نخواهد شد و مصدوم تا آخر عمر از سطح شکستگی به پایین فلج خواهد شد. بنابراین روش برخورد اولیه با مصدوم خیلی حیاتی است.
کمکهای اولیه
• مصدوم را در وضعیت خوابیده و بی‌حرکت قرار دهید.
• مصدوم را گرم نگه دارید.
• هرگاه شکستگی از ناحیه گردن به پایین ستون فقرات باشد، جهت بیحرکت نمودن ستون فقرات از آتل تمام قد استفاده نمایید.
• وسط پاها را تا بالا پنبه یا پد بگذارید و با بانداژ پاها را در قسمتهای مختلف محکم ببندید.
• با بانداژ پهن ، زانوها و رانها را محکم نمایید.
• مصدوم را حداقل 4 نفره حدود 20 سانتیمتر از روی زمین بلند کنید و روی آتل تمام قد قرار دهید.
• نقاط گود بدن را با پنبه یا پارچه پر کنید و بوسیله باند ، بدن را به آتل محکم ببندید.
• بیمار را توسط برانکارد سفت و محکم در وضعیتی که راه تنفس او باز باشد به مراکز درمانی انتقال دهید.

شکستگی مهره های گردن
هر گاه مهره‌های گردن دچار ضربه شدید شود، شکستگی مهره‌های گردن به وجود خواهد آمد.
• در شکستگی مهره‌های گردن
o به مصدوم اجازه ندهید سر خود را خم کند یا بچرخاند.
o سر و گردن مصدوم را در یک خط قرار دهید بطوری که صورت وی به طرف بالا باشد.
o از یک آتل که تا ناحیه کمر ادامه داشته باشد، استفاده نمایید و زیر گردن مصدوم را با پنبه یا پارچه بپوشانیذ. سپس آتل را به وسیله سه باند به نحوی ببندید که یک باند به پیشانی و یک باند دیگری در ناحیه کتفها و یکی در انتهای آتل (کمر) قرار بگیرد و با پد یا پارچه فضای خالی بدن را پر کنید.



صدمات ستون فقرات

مقدمه
بیشتر افراد در زندگیشان حتی برای یکبار هم که شده به کمردرد مبتلا شده‌اند و حتی بسیاری از این قبیل بیماران معتقدند که به فیبروزیت ، روماتیسم و یا انواع دیگر بیماریها مبتلا هستند. ولی این عوارض از نظر پزشک متخصص این رشته نیز قابل تفکیک از یکدیگر نیستند. در اغلب موارد تورمی خفیف در مفاصل که اغلب مردم در سنین 40 سالگی دچار آن می‌شوند باعث ایجاد کمردرد شدید می‌شود.

صرفنظر از ضربه‌ها و نیز التهاب و تورم مفصلی ، کمردرد علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عوارض مادرزادی از جمله عواملی هستند که نزد کودکان و یا اشخاص جوان تولید کمردرد می‌کند. کارهای عضلانی شدید هم گاهی اوقات تولید شکستگی خفیف در ستون فقرات می‌نماید. برآمدگی غضروفهای میان مهره‌ای ممکن است باعث ایجاد درد کشنده گردد که از کمر تا ساق پا تیر می‌کشد. بالاخره کمر درد ممکن است ناشی از انواع بیماریهای ستون فقرات باشد.




عوامل بوجود آورنده صدمات ستون فقرات
عوامل زیادى باعث این عارضه مى‌شوند؛ از جمله کشیده شدن ماهیچه‌هاى پشت ، اسپاسم و پیچ خوردگى رباطها که استخوانها را به یکدیگر متصل مى‌کنند، از موارد دیگر مشکلات مفصلها و دیسک هستند. این مشکل اغلب زمانى اتفاق مى‌افتد که شما ماهیچه‌هایى را که براى مدتى بى‌حرکت مانده‌اند به ناگهان و شدیداً به حرکت در مى‌آورید. به عنوان مثال ناگهان مبل سنگینى را جابجا مى‌کنید و یا کارهاى سنگین منزل را انجام مى‌دهید. درد دیسک زمانى اتفاق مى‌افتاد که دیسک بین دو استخوان ورم مى‌کند و به اعصاب فشار مى‌آورد و یا در موقع بلند کردن جسم سنگین دیسک رگ به رگ مى‌شود.
درمان درد مهره‌هاى پائین ستون فقرات
براى تسکین درد بهتر است به پشت خوابیده، در حالى که پتویى را در زیر زانوهایتان قرار داده‌اید، زانوها و باسنتان را خم کنید و یا زانوهایتان را بطور خمیده روى صندلى قرار دهید. قرار گرفتن در این حالت از فشار ، خستگى و سنگینى بدنتان مى‌کاهد. اگر درد شما همچنان ادامه داشت بهتر است استراحت در این وضعیت را یک تا دو روز ادامه دهید ولى بیش از این مدت باعث ضعف ماهیچه‌ها مى‌شود و روند بهبودى شما را کاهش مى‌دهد. بهتر است در چنین مواقعى حتى اگر احساس درد مى‌کنید، هر ساعت براى چند دقیقه قدم بزنید.
شایعترین علائم درد در ستون فقرات
• احساس درد زیر زانوها
• احساس کرختى و بى حسى در ران ، پاها و کشاله ران
• تب ، تهوع ، استفراغ ، دل درد ، ضعف و عرق
• احساس ضعف و ناتوانی در سرپا ایستادن
• اختلال در راه رفتن
پیشگیری از بیماریهای ستون فقرات و تسکین درد آنها
کمپرس گرم ، درد و اسپاسم ماهیچه‌ها را کاهش مى‌دهد. پس براى ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از کمپرس گرم سود ببرید. همچنین کمپرس یخ و ماساژ نیز ممکن است درد را کاهش دهد. براى تسکین ورم و درد مى‌توان داروهایى بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد مثل آسپرین ، استامینوفن ، نپروکسن ، کتوپروفن و ایبوپروفن.
راههای کسب تندرستی و جلوگیری از نارساییهای ستون فقرات
درمان دردهاى پیش رونده پشت باید بر اساس عوامل بوجود آورنده آنها مورد توجه قرار گیرند. ممکن است کاستن از وزن به درمان درد کمک کند، زیرا اضافه وزن دردهاى پشت را شدیدتر مى‌کند. تقویت ماهیچه‌ها و اصلاح وضعیت نشستن ، ایستادن و خوابیدن به درمان دردهاى پشت کمک فراوانى مى‌کند.
جلوگیری از فشار به پشت
هرگز اجسام را در حالت دولا کردن بدنتان از روى زمین بر ندارید، بلکه اشیا را با خم کردن باسن و زانوهایتان بلند کنید. در موقع حمل اجسام پشتتان را صاف نگه دارید و اشیا را در حالى که به بدنتان نزدیک کرده‌اید، حمل کنید. از چرخاندن یا کج کردن بدنتان هنگام بلند کردن اجسام اجتناب کنید. در موقع حمل اجسام سنگین به جاى کشیدن بهتر است آن را هل دهید. اگر مجبورید پشت میز ، فرمان اتومبیل یا کامیون براى ساعتها بنشینید هر چند وقت کمى استراحت کنید و با راست کردن بدن از خستگى آن بکاهید. کفشهاى پهن با پاشنه‌هاى کوتاه (۲‎/۵ سانتىمتر یا کمتر) بپوشید. بطور مداوم ورزش کنید. داشتن زندگى پرتحرک به شما کمک خواهد کرد تا به درد پشت کمترى مبتلا شوید.
بهترین روش نشستن
روى صندلى با یک پشتى باریک به نحوى بنشینید که پشتتان کاملاً صاف بوده و زانوهایتان کمى بالاتر از باسن قرار گیرند. براى این منظور صندلى خودتان را تنظیم کنید و یا با قرار دادن یک چهارپایه در زیر پاها سعى کنید همیشه صاف بنشینید. در موقع چرخیدن در روى صندلى هرگز تنها کمرتان را نچرخانید بلکه تمام بدنتان را بچرخانید. در موقع رانندگى مستقیم بنشینید و صندلى را به سمت جلو تنظیم کنید. نشستن به این روش به شما کمک مى‌کند تا براى کنترل ماشین به جلو خم نشوید. براى قرار گرفتن بهتر پشت فرمان ممکن است پتو یا حوله‌اى را در گودى کمرتان قرار دهید تا در سفرهاى طولانى خسته نشوید.
بهترین وضعیت ایستادن
اگر ناچارید براى مدت طولانى بایستید بهتر است یک پاى خود را روى چهارپایه کوچکى قرار داده و به خمیدگى ستون فقرات فشار بیاورید. هر ۵ تا ۱۵ دقیقه یک بار پاى دیگرتان را روى چهارپایه قرار دهید. در موقع ایستادن گوشها ، شانه‌ها و باسنتان باید در یک خط مستقیم قرار گیرند در حالى که سرتان به حالت مستقیم و شکم به طرف داخل کشیده شده است.
بهترین حالت کمر در موقع خوابیدن
بهتر است به پهلو بخوابید در حالى که زانوها را به طرف شکم خم کرده‌اید. ممکن است بالشى را براى محافظت از گردن در زیر سرتان قرار دهید. همچنین بد نیست که بالشى نیز بین زانوهایتان قرار دهید. اگر خواستید به پشت بخوابید بالش کوچکى در زیر زانوها و حوله‌اى در گودى پشت قرار دهید. هرگز به روى شکم نخوابید مگر اینکه بالشى را در زیر باسنتان قرار داده باشید. از تشکهاى سفت و محکم استفاده کنید. اگر تشک شما بسیار نرم بود، تخته‌اى به قطر ۲/۱ اینچ در زیر تشک قرار دهید.
تقویت ماهیچه‌هاى پشت با حرکات ورزشى
برخى از تمرینات خاص ماهیچه‌هاى پشت را قوى مى‌سازند. اگر به آرامى ماهیچه‌هاى پشتتان را بکشید به قدرت آن خواهید افزود. براى این کار به پشت بخوابید، سپس زانوهایتان را خم کرده و به آرامى زانوى چپ را به طرف سینه خودتان بالا بیاورید و ستون فقرات را به طرف زمین فشار دهید، در این حالت ۵ ثانیه باقى بمانید، سپس با یک استراحت کوتاه همین عمل را با پاى راست تکرار کنید. این تمرین را ده بار پى درپى با جابجا کردن پاى چپ به راست تکرار کنید. اگر ناگزیر به حرکات بدنى خاصى هستید پس بهتر است همیشه بدنتان را آماده و فعال نگه دارید. از اینرو شنا کردن و قدم زدن از مناسبترین ورزشها است.


کمردرد
مقدمه
احساس درد و ناراحتی در ناحیه کمر ، علامت شایع بسیاری از بیماریهای اسکلتی و غیر اسکلتی است. و در جامعه شیوع بالایی دارد و گاه تا 80% از جمعیت را در بر می‌گیرد. اغلب بیماران با درد حاد کمر یک اختلال عضلانی اسکلتی دارند که طی 4-1 هفته خودبخود بهبود می‌یابد و نیاز به درمان خاصی ندارد. ولی ارزیابی پزشکی برای یافتن مواردی که حائز اهمیت بوده یا نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند، باید انجام شود. اهمیت کمر درد از چند جهت مورد توجه است.
- هزینه اجتماعی سالانه بالا
- علایم مربوط به کمر شایعترین علت ناتوانی در بیماران کمتر از 45 سال می‌باشند.
- 50% از کارگران بالغ هر سال دچار آسیب کمر می‌شوند.
- و تقریبا 1% از جمعیت به علت درد پشت دچار ناتوانی مزمن هستند.

آناتومی ستون فقرات
قسمت جلویی ستون فقرات ، شامل اجسام مهره‌ای استوانه‌ای شکلی است که توسط دیسکهای بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند و توسط رباطهای طولی از جلو و عقب در کنار هم بطور ثابت قرار می‌گیرند. دیسکهای بین مهره‌ای ، متشکل از یک هسته ژلاتینی مرکزی هستند که توسط حلقه غضروفی سفتی احاطه می‌شود. دیبسکهای بین مهره‌ای کلا 4/1 طول ستون فقرات را تشکیل می‌دهند دیسکها در ناحیه گردن و کمر که حرکت بیشتری دارند، بزرگتر هستند. دیسکها الاستیک هستند و حرکت آسان مهره‌های استخوانی را بر روی یکدیگر امکان پذیر می‌کنند با افزایش سن خاصیت الاستیک دیسک کاهش می‌یابد.

قسمت عقب ستون فقرات ، شامل قوسهای مهره‌ای و هفت زائده است. و از داخل این قوس ، نخاع عبور می‌کند. عمل قسمت عقب ستون فقرات ، حفاظت از طناب نخاعی و اعصاب موجود در مجرای نخاعی و تثبیت ستون فقرات بوسیله اتصالات عضلات و رباطهاست. رشته‌های عصبی از بین مهره خارج شده و به مناطق مربوطه خود عصب دهی می‌کنند.

علل کمر درد
• ضربه: ضربه به کمر می‌تواند به صورت رگ به رگ شدن و یا شکستگی مهره می‌باشد، رگ به رگ شدن کمر ناشی از بلند کردن جسم سنگین ، افتادن به زمین یا کشیدگی ناگهانی عضلات کمر (مثلا در تصادفات) باشد که در اینجا درد محدود به کمر می‌باشد. شکستگی مهره‌ها در بیماریهای پوکی استخوان شدید ، سرطانهای متاستاتیک ، مصرف کورتونها و پرکاری تیروئید و پرکاری پاراتیروئید با ضربه‌های خفیف و یا حتی بدون ضربه هم ممکن است رخ دهد.

• دیسک کمری: معمولا با درد کمر که به پا انتشار پیدا می‌کنند، مشخص می‌شود.

• آرتروز ستون فقرات: بیماران غالبا دردی دارند که با حرکت افزایش می‌یابد و با سفتی و محدودیت حرکتی همراه است.

• اسپوندیلیت آنکیلوزان: بیماران غالبا مردان زیر 40 سال هستند. کمر دردی که با استراحت بدتر می‌شود و با فعالیت تسکین می‌یابد مشخصه این بیماران است.

• تنگی مجرای نخاعی: کمردردی که بالنگش کاذب همراه هست، اغلب حاکی از تنگی کانال نخاعی است.

• بیماریهای تخریبی مهره‌ها: از قبیل تومورها (اولیه یا متاستاتیک) ، عفونت (عفونتهایی مثل مالاریا، سل و ...) و پوکی استخوان می‌توانند مهره‌ها را درگیر کنند.

• درد ارجاعی از بیماریهای احشایی: بیماریهای معده و روده و دستگاه تناسلی بعضی اوقات می‌توانند باعث کمر درد شوند.

• بیماریهای روانی: بسیاری از بیماران مبتلا به کمر درد مزمن (بیشتر از 3 ماه) ، ممکن است دچار افسردگی ، اختلال اضطراب و ناخوشی روانی باشند. ضربه‌های روحی کودکی از جمله سوء استفاده فیزیکی و جنسی می‌تواند باعث کمر درد مزمن شود.

• درد وضعیتی کمر: در بسیاری از بیماران مبتلا به درد مزمن کمر ، درد آنها مربوط به وضعیت‌های نامناسب نشستن ، ایستادن و کار کردن می‌باشد. که دردشان با استراحت برطرف می‌شود. در اینها ورزشهای تقویت کننده عضلات کمر و شکم موثر می‌باشد.
علائم خطر همراه کمر درد
در هنگام بروز کمر درد باید علل جدی درد ستون فقرات که نیاز فوری به دخالت پزشک دارند، بررسی شوند که از جمله آنها ، عفونت ، سرطان و ضربات شدید ستون فقرات و ... است. عوامل خطر برای علل زمینه‌ای جدی کمر درد عبارتند از:
- سن بالای 50 سال
- وجود سرطان یا سایر ناخوشیهای جدی در جای دیگر بدن
- عدم وجود کمر درد شبانه یا عدم بهبود درد با استراحت
- درد به مدت بیش از یک ماه
- بی‌اختیاری روده یا مثانه یا ناتوانی جنسی ناشی از فشار روی ریشه‌های عصبی
- تب بدون علت
- ضعف یا کرختی قسمتی از پا
- کمر درد با انتشار درد به پاها
- کمر دردی که با ایستادن افزایش می‌یابد و با نشستن برطرف می‌شود.
روشهای تشخیص علت کمر‌درد
تست‌های آزمایشگاهی و عکس جهت ارزیابی اولیه کمر درد حاد (کمتر از 3 ماه) و بدون علایم جدی ندرتا لازم می‌شود. اگر فاکتورهای خطر بیماری جدی زمینه‌ای وجود داشته باشند، آزمایشات پاراکلینیکی بر اساس علایم همراه دیگر ، لازم می‌شود.
• آزمایش خون و ادرار در موارد مشکوک به بدخیمی یا عفونت انجام می‌شود.
• عکس ساده (رادیوگرافی)
• عکسبرداری MRI
• سی تی اسکن - میلوگرافی
• الکترومیوگرافی (NCV ,( EMG برای بررسی سیستم عصبی محیطی انجام می‌گیرد.
درمان
در کمر درد حاد (دردی که کمتر از 3 ماه طول کشیده است) بهبود کامل در 85% موارد که همراه درد ساق پا نیست، دیده می‌شود. اکثرا این بیماران دارای علایم مکانیکی هستند یعنی دردی که با حرکت تشدید می‌شود و با استراحت برطرف می‌شود. در صورت وجود علت زمینه‌ای کمر درد ، درمان بر اساس آن انجام می‌گیرد. در غیر اینصورت درمان تسکینی انجام می‌شود. اصول کلیدی درمانهای تسکینی کمر درد مسکن‌ها و آموزش بیمار می‌باشد. داروهایی که در درمان کمردرد حاد استفاده می‌شود، مسکن‌ها (داروهای NSAID) ، استامینوفن ، شل کننده‌های عضلانی و داروهای مخدر می‌باشند. استراحت بیش از 2روز نیاز نمی‌باشد و از سرگیری زودرس فعالیتهای فیزیکی سبک ، اقدامی مفید است مثل راه رفتن در استخر وپياده روي سربالاي با شيب كم.

-استراحت
-آموزش بیمار
-درمان دارویی
-فیزیوتراپی
-آب درمانی
روشهای محافظت از کمر
• اشیا سنگین بلند نکنید.
• هنگام بلند کردن اشیا از ساق پاها استفاده نمایید تا از کمر
• جهت استراحت از صندلی دسته‌دار استفاده نمایید.
• قبل از برخواستن از بستر تا حد ممكن نرمشهاي كششي زميني را انجام داده بعد بلند شويد.
• به هنگام برخاستن از بستر ابتدا به یک سمت غلت بخورید و سپس با استفاده از بازوان و ستون قرار دادن آنها برخیزید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفـآ نظرخود رادر باره سایت اعلام بفرمائید